Trivsels- og mobbepolitik

Trivsels- og mobbepolitik på Friskolen Asgaard.

Mobning.

Definition på mobning:

”Mobning er når en eller flere personer regelmæssigt og over længere tid, eller gentagne gange på grov vis – udsætter en eller flere personer for krænkende handlinger, som vedkommende opfatter som sårende eller nedværdigende”.

”De krænkende handlinger bliver dog først til mobning, når de personer, som de rettes mod, ikke er istand til at forsvare sig effektivt imod dem”.

(Kilde: )

Forebyggelse af mobning:

  1. Der afholdes 2 årlige forældrekonsultationer, med fagligt og socialt indhold. Her drøftes evt. problemstillinger og løsningsmuligheder. Er der behov for yderligere samtaler, så afholdes sådanne samtaler ved evt. opståede problemer. Der opfordres til at tage kontakt til skolen, så der hurtigt kan tages fat i evt. problemstillinger.

  2. Fællesskabet på skolen styrkes ved, at der arbejdes på tværs i årets emneuger, så alle får et godt indbyrdes kendskab og respekt for hinandens forskelligheder. Udover det har alle ugentligt idræt sammen, fælles morgensamling og 3 årgang sammen i musik.

  3. I skoleåret 2016-17 havde vi en trivselsuge, med snak/arbejde med følelser, kropssprog med mere. Her blev der udarbejdet ”fælles skoleaftaler”.

  4. Løbende debat i klasserne om trivslen, herunder drilleri og mobning. Der er klasseregler og fokuspunkter.

  5. Der er mange fællesarrangementer, lucia, juleklippedag, fastelavn, musical med mere, som fordrer samarbejde og giver fælles oplevelser.

  6. Årlig lejrskole for hele skolen, hvor der arbejdes målrettet på fælles oplevelser, hensigtsmæssige gruppesammensætninger.

Trivselsaftaler

Handlinger ved formodet mobning:

  1. Alle der oplever formodet mobning, personale, elever og forældre skal reagere.

  2. Der tages kontakt til det pågældende barns klasselærer, der undersøger henvendelsen.

  3. Problemet løses af klasselæreren og de involverede elever, forældre og ansatte.

Der laves konkrete aftaler og handlingsrække/løsninger.

  1. Skolelederen inddrages ved sparring og evt. yderligere tiltag.

  2. Klasselæreren følger de involverede elever tæt og evaluerer på situationen sammen med de involverede efter kort tid, samler op på de indgåede aftaler.

  3. Klasselæreren og skolelederen mødes og vurderer om situationen er løst eller der skal gøres mere.