Ovenpå en velfortjent juleferie kan vi på Friskolen Asgaard med taknemlighed se tilbage på en december måned med mange julegaver! Vi har fra en anonym lokal donor fået 60 nye sangbøger, der allerede er taget i brug ved årets første åben morgensang. Vi har i dag sunget adskillige sange fra "Dansk skolesangbog", som er friskolernes sangbog. Lige fra "Vær velkommen Herrens år" til "Sørøverkongen Jonathan", "Godmorgen sol" og "Jutlandia" - og endnu flere. Sidstnævnte fik en længere fortælling med på vejen, hvor vores skoleleder Connie fortalte om Hospitalsskibet Jutlandias historie ledsaget af slideshow med billeder.

SangbgerJutlandia

 Men gaveregnen er slet ikke slut med det. Vi har også fået støtte fra halfestudvalget, der har doneret penge til ny projektor samt et elklaver, der ankommer en af dagene til stor glæde for vores musiklærer. Tusind tak for det! Vi har fra en anden lokal fået doneret et eltrommesæt til musiklokalet, som vi glæder os til at tage i brug. Vores støtteforening, som jo er fantastiske til at samle penge ind, har doneret 25.000,- der bl.a. bliver anvendt til nye undervisningsmaterialer. Derudover har de givet børnene nye Hummel T-shirts med logo og navn i julegave. Tak er et fattigt ord. Og så har de selvfølgelig ikke holdt juleferie, men sørget for at skaffe flere penge i kassen ved at sælge fyrværkeri mellem jul og nytår - en kæmpe indsats fra mange lokale der også både i butikken og bag kulisserne.

Fyrvrkerisalg

Samtidig skal vi jo nævne, at der er masser af folk, der bidrager på andre måder: frivillige ekstra hænder til SFO fra tid til anden, frivillige der giver førskolebørnene en chance for at besøge skolen hver måned, frivillig slåning af græs på udendørsarealerne, diverse malejobs, indbinding af bøger til biblioteket, kørsel til udflugter, hovedrengøring af skolen, bollebagning og meget mere. Og så får vi jo med jævne mellemrum møbler, bøger og meget andet. Hvis du har lyst til at hjælpe med et eller andet, så er du meget velkommen til at kontakte skolen eller støtteforeningen. Tak til lokalsamfundet og godt nytår!

December måned er for mange lig med hygge. Sådan er det selvfølgelig også på Friskolen Asgaard, hvor både hele skolen og de forskellige klasser har hyggelige juleaktiviteter. Hver morgen starter med morgensang samt oplæsning af julekalenderbogen "Den store nissejagt" for alle elever. Det giver en dejlig start på dagen, og alle børn får en fælles oplevelse omkring julehistorien.
JulemorgensangHjtlsning
0.-1. klasse laver juleskæg. Det vil sige at børnene på skift får Nis-Nis eller Nis-Nys med hjem. Det er en pige nisse og drenge nisse som laver ballade, hvis man ikke tager sig godt af dem. Nis-Nis og Nis-Nys kan finde på at kravle ned i tasken i frikvarteret, hvor de gemmer sig og klar til at opleve eventyr sammen med børnene. Børnene får en lille bog med, hvor de kan skrive om de drillerier, der er forgået.
 
2.-3. klasse har lavet deres egne små julehistorier og hver skoledag trækkes en historie, som skal læses højt for hele klassen. Eleverne må gerne selv læse historierne højt, hvis de har mod på det. Der bliver klappet af hinanden og givet ros - det har vi nemlig snakket en hel del om!
 
4.-5. klasse leger hemmelige nissevenner - og det indbefatter helt specielle opgaver, som i kan se mere på billedet herunder. En nisseven skaber nemlig trivsel for sine klassekammerater!
 nissevennerFllesspisning LuciaLucia
 Tidligere på måneden havde vi Luciafest. Det er en årlig tradition, at hele familien inviteres til en hyggelig aften med Luciaoptog, musik og fællesspisning, hvor hver enkelt familie tager noget med til det store bord. Trivsel handler nemlig også om, at man lærer de andre familier at kende. 
 
I dag kunne vi så byde velkommen til den nye klasselærer i 2.-3. klasse Ulla Hindsgaul, som blev modtaget af nogle meget imødekommende elever. Ullas hund blev straks inviteret på besøg, ligesom det øvrige personale med jævne mellemrum har haft hunde med. Derefter blev Ulla af eleverne straks instrueret i nogle af skolens regler (f.eks. at tage fodtøjet af inden for døren og ingen boldspil i centerrummet). Mon ikke Ulla følte sig rigtig godt taget imod!
Prsentation Ulla

Eleverne i 4.-5. klasse har siden skolestart dette år beskæftiget sig med emnet "Harry Potter og den fantastisk genre". Allerede første skoledag modtog de brevet om deres optagelse på Hogwarts skole for heksekunster og troldmandsskab samt en billet til perron 9 3/4, hvorfra toget til Hogwarts afgår.

 
Harry Potter optagelse p Hogwarts         HP klasse           klassevrelse 2
 
Lærer Marie Brouw Askov fortæller her om forløbet:
4.-5 klasse har "levet" på Hogwarts. De har fløjet på hockeystave i idræt og spillet Quidditch for fuld udblæsning, lavet tryllestave, magisk slim og deres egne Harry Potter spil i håndværk og design. De har lavet ugler og skrevet breve hjem til mor og far. De er gået tæt på teksten i "Harry Potter og de vises sten" og har lært, hvilke genretræk den fantastiske fortælling bærer præg af. De har derefter skrevet deres egne fantastiske fortællinger og gjort et godt forarbejde, hvor der er tænkt over, hvilken type fantastisk fortælling man vil skrive, samt hvilke fantasemer, der skulle indgå. Eleverne har turde stille sig op og fremføre skuespil for hinanden, og hver og én er blevet klappet af. De har altså oplevet lidt af hvert!
HP opgaver        HP Magiske eliksirer       HP skuespil
 
Når man som lærer vælger at lægge kræfter i et længerevarende emne og udfolde dets mange elementer og muligheder for eleverne ved hjælp af æstetikken, en oprigtig indlevelse og begejstring samt kreative og sjove opgaver, ja så skaber man grundlaget for, at eleverne bliver opslugte og motiverede i forhold til deres skolearbejde. Forløbet har været tværfagligt (dansk, idræt samt håndværk og design), hvilket også har medvirket til en helhedsorienteret oplevelse for eleverne.
HP brev hjem          HP Magiske dyr          HP Studerende
 
 
Vores forløb har ikke blot skabt fagligt dygtige elever, der forstår sig på grundlæggende genretræk og nu bruger deres nye viden til at skrive fantastiske fortællinger. Det har også givet dybt engagerede elever, der leger med og lader sig gribe af Harry Potter-universet. Et par drenge, der normalt ikke vælger længere skønlitterære bøger, har kastet sig over Harry Potter bøgerne, hvilket er så fedt at opleve som lærer. Klassesammenholdet har været stærkt igennem forløbet. Eleverne har været stolte af deres kollegier (som de blev inddelt i ved "optagelsen" på Hogwarts). De har leget magiske lege i frikvarteret og diskuteret personerne fra Harry Potter-universet. Eleverne har oplevet en stærk fællesskabsfølelse, fordi alle var med på "legen", og det er lærerens ansvar at skabe de rammer, der også i den almindelige undervisning kan medvirke til stor trivsel blandt eleverne.
 
Det er min overbevisning, at fordybelse og indlevelse er en investering, der ikke kun gavner det faglige niveau, men i den grad også sammenholdet i en klasse.
 
Marie Brouw Askov, klasselærer 4.-5. klasse - og måske uddannet på Hogwarts?
HP efterlysning
Forløbet sluttede i øvrigt i dag til åben morgensang, hvor de yngre elever efter morgensangen skulle spille 4.-5. klassernes hjemmelavede Harry Potterspil, under kyndig instruktion af spiludviklerne.
HP spil 2          HP spil

Så blev der julehygget i lange baner. Dagen var åben for forældre, bedsteforældre, familie og venner hele dagen, hvilket rigtig mange heldigvis benyttede sig af. Det blev også til besøg af fastre, barnepiger og bedsteforældre fra såvel Esbjerg som Århus, der havde taget turen til Skibbild-Nøvling for at deltage. Dagen lagde ud med morgensang både fælles og et par numre, som børnene sang for os, hvorefter der var oplæsning af første kapitel af årets julekalenderbog "Den store nissejagt - en juleballadekalender".

juleklip 2018 1Juleklip 2018 3

Selvfølgelig skulle det store juletræ pyntes og rundt om i krogene gik snakken, mens der blev produceret juleklip, pynt og naturligvis guirlander i lange baner. I løbet af dagen blev der spillet julesange ad libitum fra klaveret, og støtteforeningen stod for at servere æbleskiver midt på formiddagen. Tusind tak for den indsats. Juleklip 2018 hyggeJuleklip 2018 hygge 2

Derefter var der tid til lidt fri leg i hallen og udenfor, hvorefter de sidste kræfter blev lagt i julepyntningen, inden der kl. 12.15 blev serveret risengrød fra Kirstens køkken. En helt forrygende dag og vi siger mange tak til alle, der havde lagt vejen forbi.

juleklip 2018 familiejuleklip 2018 juletr

I onsdags var der gratis skolemad for alle skolens børn og personalet. Fællesspisningen foregår én gang i måneden og er sponsoreret af skolens støtteforening. Vi har valgt at prioritere dette, fordi det blandt andet er med til, at alle børnene er en del af det fælles måltid og det samvær, det giver. Det er blot én af de ting vi gør for trivslen på vores skole. Der er mulighed for at købe skolemad tre dage hver uge, og vi er så heldige, at vi har fantastiske Kirsten Videbæk til at lave maden til os. 

FllesspisningLejrtur2018

På Friskolen Asgaard har vi også én gang hvert år gratis lejrskole - ingen ekstra opkrævning til mad eller andet. Igen fordi vi prioriterer, at alle skal have mulighed for at være med - og vi skal være sammen på en anden måde. Hele skolen er afsted sammen og det er dage, der byder på små og store oplevelser og samvær på tværs af årgangene, da hele skolen er afsted sammen. 

HulebyggeriGlade piger p tvrs af rgange

Generelt kan vi godt lide at arbejde på tværs af årgangene, og det gør vi også i det daglige. Det betyder, at man i et frikvarter sagtens kan se en 1. klasses og en 3. klasses elev lege sammen, uden at nogen synes, at det er underligt. Og i foråret var der f.eks. gang i det helt store hulebyggeri med deltagere i alle aldersgrupper. Det er nemlig noget af det, som vi kan på vores skole - drage omsorg for hinanden og være sammen i et fællesskab.

Vi har trivsel som et af vores fokuspunkter og det er ikke bare en floskel hos os. Vi tager løbende en snak om trivsel for både børn, personale og forældre - også når det går godt, for vi kan altid gøre det bedre!

Friskolen Asgaard er for hele byen og omegnen - uanset om man har børn på skolen eller ej. Derfor afholder vi også flere arrangementer i løbet af året, hvor børn og voksne uden tilknytning til stedet inviteres til at benytte og se skolens faciliteter. I skolernes efterårsferie, vinterferie og sommerferie afholdes dage med åben legeplads og bibliotek, hvor skolens hoppepude er pumpet op, og der er oplæsning på biblioteket og mulighed for at hygge sig med et spil eller selv at læse en bog. Det har bl.a. betydet, at bedsteforældre, der har børnebørn på besøg i ferien kigger forbi - eller at de børn i byen, der ikke går på skolen får mulighed for at benytte vores hoppepude, der normalt kun er pumpet op, i skole- og SFO-tiden, hvor de ikke har mulighed for at "hoppe med". Ligeledes holder vi også Åben Morgensang den første fredag i hver måned, hvor alle er velkommen. Når vi siger i vores værdigrundlag, at "Skolen skal være en aktiv del af lokalsamfundet og være et naturligt samlingspunkt for alle egnens foreninger og borgere", ja så mener vi det faktisk. Du kan følge med i skolens tilbud på vores hjemmeside under kalender. Næste gang du kan kigge forbi - helt uforpligtende og til ren hygge er på fredag d. 19. oktober, hvor der er Åben legeplads og bibliotek fra 14.00-15.30.

 ben bibliotek 2018Hoppepude ben legeplads

Hvordan levede man for mere end 2000 år siden i jernalderen i Danmark? Det prøvede eleverne i 3.-5. klasse kræfter med i går på Lindholms Historiske Værksted, hvor de tilbragte hele dagen. Eleverne skulle selv lave mad, hugge brænde og passe bål. Der skulle både bages brød og kernes smør, men de fik også tid til at lave knive, væve armbånd samt skyde med bue og pil. At være "midt i oldtiden" giver naturligvis en helt anden forståelse af perioden, end de kan få fra bøgerne, som de inden besøget også har orienteret sig i.

En forælder havde frivilligt meldt sig til at være med på dagen - her er hendes oplevelse: "Det var en super dejligt tur, hvor alle var lidt kolde, men hold op vi fik en på opleveren. Og ikke nok med det, så fik børnene rigtig meget ros, da vi tog derfra - hver gang der blev bedt om hjælp, var der nogen der frivilligt meldte sig. En sand fornøjelse at være med." Janne, mor til Ida 5. klasse.

Jernalder 3Jernalder 2