Friskolen Asgaard er for hele byen og omegnen - uanset om man har børn på skolen eller ej. Derfor afholder vi også flere arrangementer i løbet af året, hvor børn og voksne uden tilknytning til stedet inviteres til at benytte og se skolens faciliteter. I skolernes efterårsferie, vinterferie og sommerferie afholdes dage med åben legeplads og bibliotek, hvor skolens hoppepude er pumpet op, og der er oplæsning på biblioteket og mulighed for at hygge sig med et spil eller selv at læse en bog. Det har bl.a. betydet, at bedsteforældre, der har børnebørn på besøg i ferien kigger forbi - eller at de børn i byen, der ikke går på skolen får mulighed for at benytte vores hoppepude, der normalt kun er pumpet op, i skole- og SFO-tiden, hvor de ikke har mulighed for at "hoppe med". Ligeledes holder vi også Åben Morgensang den første fredag i hver måned, hvor alle er velkommen. Når vi siger i vores værdigrundlag, at "Skolen skal være en aktiv del af lokalsamfundet og være et naturligt samlingspunkt for alle egnens foreninger og borgere", ja så mener vi det faktisk. Du kan følge med i skolens tilbud på vores hjemmeside under kalender. Næste gang du kan kigge forbi - helt uforpligtende og til ren hygge er på fredag d. 19. oktober, hvor der er Åben legeplads og bibliotek fra 14.00-15.30.

 ben bibliotek 2018Hoppepude ben legeplads

Eleverne i 4.-5. klasse har siden skolestart dette år beskæftiget sig med emnet "Harry Potter og den fantastisk genre". Allerede første skoledag modtog de brevet om deres optagelse på Hogwarts skole for heksekunster og troldmandsskab samt en billet til perron 9 3/4, hvorfra toget til Hogwarts afgår.

 
Harry Potter optagelse p Hogwarts         HP klasse           klassevrelse 2
 
Lærer Marie Brouw Askov fortæller her om forløbet:
4.-5 klasse har "levet" på Hogwarts. De har fløjet på hockeystave i idræt og spillet Quidditch for fuld udblæsning, lavet tryllestave, magisk slim og deres egne Harry Potter spil i håndværk og design. De har lavet ugler og skrevet breve hjem til mor og far. De er gået tæt på teksten i "Harry Potter og de vises sten" og har lært, hvilke genretræk den fantastiske fortælling bærer præg af. De har derefter skrevet deres egne fantastiske fortællinger og gjort et godt forarbejde, hvor der er tænkt over, hvilken type fantastisk fortælling man vil skrive, samt hvilke fantasemer, der skulle indgå. Eleverne har turde stille sig op og fremføre skuespil for hinanden, og hver og én er blevet klappet af. De har altså oplevet lidt af hvert!
HP opgaver        HP Magiske eliksirer       HP skuespil
 
Når man som lærer vælger at lægge kræfter i et længerevarende emne og udfolde dets mange elementer og muligheder for eleverne ved hjælp af æstetikken, en oprigtig indlevelse og begejstring samt kreative og sjove opgaver, ja så skaber man grundlaget for, at eleverne bliver opslugte og motiverede i forhold til deres skolearbejde. Forløbet har været tværfagligt (dansk, idræt samt håndværk og design), hvilket også har medvirket til en helhedsorienteret oplevelse for eleverne.
HP brev hjem          HP Magiske dyr          HP Studerende
 
 
Vores forløb har ikke blot skabt fagligt dygtige elever, der forstår sig på grundlæggende genretræk og nu bruger deres nye viden til at skrive fantastiske fortællinger. Det har også givet dybt engagerede elever, der leger med og lader sig gribe af Harry Potter-universet. Et par drenge, der normalt ikke vælger længere skønlitterære bøger, har kastet sig over Harry Potter bøgerne, hvilket er så fedt at opleve som lærer. Klassesammenholdet har været stærkt igennem forløbet. Eleverne har været stolte af deres kollegier (som de blev inddelt i ved "optagelsen" på Hogwarts). De har leget magiske lege i frikvarteret og diskuteret personerne fra Harry Potter-universet. Eleverne har oplevet en stærk fællesskabsfølelse, fordi alle var med på "legen", og det er lærerens ansvar at skabe de rammer, der også i den almindelige undervisning kan medvirke til stor trivsel blandt eleverne.
 
Det er min overbevisning, at fordybelse og indlevelse er en investering, der ikke kun gavner det faglige niveau, men i den grad også sammenholdet i en klasse.
 
Marie Brouw Askov, klasselærer 4.-5. klasse - og måske uddannet på Hogwarts?
HP efterlysning
Forløbet sluttede i øvrigt i dag til åben morgensang, hvor de yngre elever efter morgensangen skulle spille 4.-5. klassernes hjemmelavede Harry Potterspil, under kyndig instruktion af spiludviklerne.
HP spil 2          HP spil

For halvandet år siden solgte vi med stor succes blomster og blomsterløg. Derfor har vi besluttet os at gøre det igen i efterårssæsonen, så der er plads til fornyelse i udvalget. Valget af netop dette faldt naturligt, da naturen er et fokusområde på skolen. Samtidig vil vi denne gang gerne tjene penge til at gøre vores centerrum og måske også klasseværelser endnu mere indbydende. Her kan du hjælpe ved at købe f.eks. kvalitetsblomsterløg fra Holland - vores skole tjener nemlig 30% af salget. Ud over blomster og især blomsterløg kan du også finde andre spændende ting i kataloget. Du skal bare gøre følgende: 

  • Kig vores katalog igennem - du kan få et til låns ved at kontakte skolen, der vil sende en elev ud til dig - eller du kan se det lige her. 
  • Udfyld bestillingslisten, som du får sammen med kataloget eller lige her.
  • Aflever sedlen til eleven eller skolen 3-4 dage efter at du modtog den og senest torsdag d. 27. septemer.
  • Du betaler først for varen ved leveringen i uge 42-43.
  • Blomsterkampagne

I onsdags var der gratis skolemad for alle skolens børn og personalet. Fællesspisningen foregår én gang i måneden og er sponsoreret af skolens støtteforening. Vi har valgt at prioritere dette, fordi det blandt andet er med til, at alle børnene er en del af det fælles måltid og det samvær, det giver. Det er blot én af de ting vi gør for trivslen på vores skole. Der er mulighed for at købe skolemad tre dage hver uge, og vi er så heldige, at vi har fantastiske Kirsten Videbæk til at lave maden til os. 

FllesspisningLejrtur2018

På Friskolen Asgaard har vi også én gang hvert år gratis lejrskole - ingen ekstra opkrævning til mad eller andet. Igen fordi vi prioriterer, at alle skal have mulighed for at være med - og vi skal være sammen på en anden måde. Hele skolen er afsted sammen og det er dage, der byder på små og store oplevelser og samvær på tværs af årgangene, da hele skolen er afsted sammen. 

HulebyggeriGlade piger p tvrs af rgange

Generelt kan vi godt lide at arbejde på tværs af årgangene, og det gør vi også i det daglige. Det betyder, at man i et frikvarter sagtens kan se en 1. klasses og en 3. klasses elev lege sammen, uden at nogen synes, at det er underligt. Og i foråret var der f.eks. gang i det helt store hulebyggeri med deltagere i alle aldersgrupper. Det er nemlig noget af det, som vi kan på vores skole - drage omsorg for hinanden og være sammen i et fællesskab.

Vi har trivsel som et af vores fokuspunkter og det er ikke bare en floskel hos os. Vi tager løbende en snak om trivsel for både børn, personale og forældre - også når det går godt, for vi kan altid gøre det bedre!

Så er et nyt skoleår begyndt, og traditionen tro blev de nye elever budt velkommen af skolens øvrige elever med en fin flagallé. Normalt plejer vi at byde velkommen ved det hejste flag udenfor, men i år måtte flagalléen dog rykke indendørs, da vejrguderne havde åbnet sluserne. Indenfor blev der også tid til at studere skoletasker, inden børnene gik til deres respektive klasseværelser. Om 4.-5. klasse er på skolen, er der vist ingen, der ved, da de forlod os ved indgangen til "perron 9 3/4"...

Frste skoledag flagalleFrste skoledag skoletaskerFrste skoledag

Hvordan levede man for mere end 2000 år siden i jernalderen i Danmark? Det prøvede eleverne i 3.-5. klasse kræfter med i går på Lindholms Historiske Værksted, hvor de tilbragte hele dagen. Eleverne skulle selv lave mad, hugge brænde og passe bål. Der skulle både bages brød og kernes smør, men de fik også tid til at lave knive, væve armbånd samt skyde med bue og pil. At være "midt i oldtiden" giver naturligvis en helt anden forståelse af perioden, end de kan få fra bøgerne, som de inden besøget også har orienteret sig i.

En forælder havde frivilligt meldt sig til at være med på dagen - her er hendes oplevelse: "Det var en super dejligt tur, hvor alle var lidt kolde, men hold op vi fik en på opleveren. Og ikke nok med det, så fik børnene rigtig meget ros, da vi tog derfra - hver gang der blev bedt om hjælp, var der nogen der frivilligt meldte sig. En sand fornøjelse at være med." Janne, mor til Ida 5. klasse.

Jernalder 3Jernalder 2

Friskolen Asgaard har nu fået endnu en lærer ansat - Connie Haarup, der skal være klasselærer for den nye 0. og 1. klasse. Derudover er vores hidtidige vikar Lill blevet fastansat. Connie vil her præsentere sig selv

Connie Haarup

"Vi lærer alle på forskellige måder"

Før jeg fandt ud af, at jeg skulle være lærer, arbejdede jeg som ufaglært i 14 år. Jeg afsluttede læreruddannelsen i 2008. Jeg tror på, at alle kan lære, det er kun et spørgsmål om, at tilgangen er den rigtige. Det kan væreat bogstaverne skal hoppes på, tegnes, skrives og ikke mindst udtales med overdrevenhed. Når man lige er begyndt i skole, er der mange ting, man skal lære - alt fra bogstaver, matematik til musik og natur/teknik - men ikke mindst: Hvordan man går i skole, leger i frikvarteret, selv at huske sine ting, rydde op på sit bord og være en god klassekammerat. Alt dette vil også være en stor del af at gå i 0. og 1. klasse.

Jeg er en rummelig person med tydelige rammer og megen humor. Jeg får et kick, når eleverne opnår aha-oplevelser og pludselig finder ud af, at de godt kan.

Jeg er gift med Torben, der arbejder som asfaltør i Århus. Vi bor i Ikast. Vi har to børn, Louise på 24 år og Jesper på 20 år.

Connie fuld