Værdigrundlag
Værdigrundlaget beskriver de værdier, vi har bygget Asgaard op omkring. Værdierne er en fælles forståelse af, hvordan vi er sammen, hvad vi kan forvente af hinanden og især, hvordan vi ser hinanden.
Asgaard er en lille friskole, hvor nærhed og tryghed er fundamentet for barnets udvikling såvel fagligt som menneskeligt.
Friskolen Asgaard bygger på at give hvert enkelt barn, dets forældre og medarbejdere en oplevelse af at være en betydningsfuld del af et stærkt fællesskab. Et fællesskab der vægter at alle børn føler sig set og anerkendt som dem de er, og at alle voksne på skolen har et stort kendskab og en ægte interesse for det enkelte barn. Fokuset på fællesskab giver friskolen rammerne til at udvikle børnenes evner til at begå sig socialt og i samfundet på en naturlig og tryg måde. Det giver gode rammer for et godt fælles sprog som øger udbyttet af samarbejde på tværs. I fællesskabet på skolen vægtes elevernes medbestemmelse højt og eleverne vil i vidt omfang få muligheden for at træffe frie kvalificerede valg som danner deres erfaring med at fastholde, vedligeholde og udvikle fællesskabet og skolen.
At være en friskole giver os muligheden for at tilrettelægge hverdagen i skolen, så vi i meget høj grad kan leve op til vores værdier i dagligdagen gennem øvrige aktiviteter som morgensamling, læse- rengørings- og bevægelsesbånd. Båndene danner muligheden for, at eleverne mødes og arbejder sammen på tværs af alle klassetrin, giver ekstra fokus på læsning og giver eleverne i fællesskab et ansvar for, at det er et rart sted at være.
Fællesskabet har også til formål at bevidstgøre eleverne om, at de går i skole for at tilegne sig faglig viden og om deres egen rolle i denne proces. Vi vægter at eleverne i høj grad bliver eksponeret for viden på flere niveauer, ved at de små klasser bliver inspireret af større elever, som de naturligt møder og arbejder sammen med hver dag. Fagligheden i skolen er meget vigtig og undervisningen tilrettelægges af dygtige lærere efter høj faglig udvikling i overensstemmelse med fælles mål fra undervisningsministeriet, hvor den enkelte elev dagligt udfordres og inspireres. Undervisningen tager udgangspunkt i barnets nysgerrighed og fantasi samt at bevare barnets lyst til at lære. Vi skaber mulighederne for at eleverne i ro og tryghed kan fordybe sig, så fokus kan være på det faglige indhold.
Friskolen ønsker at skabe gode rammer både inde og ude og arbejder kontinuerligt med at opretholde og forbedre disse rammer. Friskolen vil også være en del af lokalsamfundet og være et naturligt samlingspunkt for foreninger og borgere ved at bygge på de aktiviteter, som skolen har.
Asgaard er et sted med plads til at lege og lære og tid til at leve og være!
Bestyrelsen, Friskolen Asgaard
Gennemgået og godkendt i bestyrelsen 25/9 2025
